Tien tips van autistische vrouwen voor anderen met autisme, samenvatting van de tips in tekst onder de foto.
Tips: female autism network of the nl (fann), layout: tistje.com
  1. Zorg goed voor jezelf en probeer je leven passend te maken op een manier waar jij je het beste bij voelt. Aarzel vooral niet om hiervoor hulp in te schakelen wanneer dat nodig is.
  2. Laat je niet door anderen wijsmaken waar je wel en niet toe in staat bent. Zorg dat je weet wat jij nodig hebt om te functioneren en wees niet bang om daarom te vragen. En als je te maken krijgt met onbegrip of onwetendheid, zie dat dan maar als een kans om de ander wat meer kennis bij te brengen. Forceer jezelf niet om dingen te doen alleen omdat anderen zeggen dat dat moet. Als jij je daar niet goed bij voelt of je bent er nog niet klaar voor moet je het niet doen.
  3. Normaal bestaat niet en dat betekent dat niet normaal zijn juist heel normaal is. Deel jouw leven naar jouw behoeftes in, ook al wijken die compleet af van de norm. Dat betekent dat je soms afscheid moet nemen van mensen, gewoontes of een omgeving die jou anders opbreekt. Daar komen vanzelf weer nieuwe mensen, gewoontes etc. voor in de plaats. Maar dan compleet ingericht op wat jou goed doet. En hulp vragen waar je dat nodig hebt.
  4. Probeer uit te vinden wat voor jou de juiste balans is en wat jij nodig hebt om je leven zo goed mogelijk in te richten. Vraag anderen daarbij om hulp, als je er zelf niet uit komt.
  5. Besteed ook tijd aan jezelf. Om jezelf te leren kennen en van daaruit te starten met het bouwen van een leven dat werkt voor jou. Wees lief voor jezelf
  6. Luister naar het gevoel dat je lichaam geeft, probeer daar woorden aan te geven en zoek zo de weg die bij jou past. Laat daarin nooit een ander de grens bepalen van wat mogelijk is om te groeien en te veranderen. Wanneer het lukt om de focus op het versterken van je sterke kanten te leggen, zal je zelfvertrouwen groeien en voel je je vaak een krachtiger mens. Zoals jij anders durft te kijken, toon je lef, zet je een ander aan het denken en maakt je de wereld elke dag weer een stukje mooier.
  7. Als jij denkt dat iets niet lukt om welke reden dan ook, volg en vertrouw dan op je gevoel en doe het niet. Ga niet mee met de menigte, omdat je denkt dat het zo hoort of omdat ze het van je verwachten. Je bent niet anders, je hoofd werkt alleen net even iets anders.
  8. Zorg dat je een paar basisingredi├źnten in huis hebt waarmee je snel een voedzame maaltijd kunt maken.
  9. Blijf dicht bij jezelf. Wees ook niet bang voor een beetje zelfspot. Af en toe is dat het beste wapen tegen negatieve gedachtes.
  10. Hou rekening met je autisme en neem op tijd rust, want een depressie of autistische burn-out voorkomen is echt een opgave. Je mag supertrots zijn met wat je bereikt. Het is ok├ę als je een dipje hebt en je mag je even rot voelen. Blijf er alleen niet te lang in hangen. Wees jezelf, blijf bij jezelf en luister naar je gevoel. Ieder heeft diens mooie kwaliteiten: maak daar gebruik van! Volg je passies en ga je dromen achterna. Doe dit op je eigen tempo, niveau en met kleine stapjes. De richting is belangrijker dan de snelheid. Pak je rustmomenten en zoek naar fijne afleiding die jou goed helpt.